Öland 2009

Just nu är det, som vi tidigare skrev, ganska lugnt för Soulits del. Så för att underhålla er läsare kommer här en knippe bilder från Soulits resa till Öland förra sommaren. Enjoy! :)

Gustav och Staffan
Albin och Gabriel
Tältsalongen på Löttorps camping, där vi spelade
Bandet hade lite svårt att organisera sig..
..men tillslut så!
men det höll inte särskilt länge..

Allas vår Emil Göthberg schtekte lite på stranden
Emil Göthberg

Lugnet efter stormen

Gotlandsresan läggs nu till minnena och Soulit blickar framåt. Det är en ny vecka som är lugn för Soulit's del. Det kan behövas lite lugn och vila efter den intensiva helg som var på Gotland. Men vilan kommer inte vara långvarig. I och med att Hönökonferensen drar igång till helgen så tar vilan slut. Flera av medlemmarna i Soulit kommer vara med i lovsångsteamet på ungdomsmötena.

Har du facebook? Se då till att gå in på Soulit's sida och bli vår vän!

Dag 4 - Resan hem

Turnélivet är hårt, något som vi på allvar fick känna på då klockan ringde ca 04:25 efter ca 3.5-4h sömn. Lite snabb ihopplockning av alla grejer och sedan packa in i bilarna. Allt detta för att hinna med färjan som avgick 06:25 från Visby.

Inpackning i bilarna

Man fick anstränga sig för att hålla ögonen öppna

Åldern börjar ta ut sin rätt på bandets äldsta medlem

I kön till färjan

En trött sångare, en tretimmars båtfärd, en plasttallrik, en kaviartub och ett stort hjärta. Här har vi resultatet

Vi i Soulit vill säga ett stort tack helgens arrangör Arvid Björkqvist för ett fantastiskt arrangemang. Vi har blivit otroligt bra omhändertagna och haft ett fantastiskt boende. Vi vill också säga tack till alla andra som har tagit hand om oss, till alla som lyssnat på oss under helgen och till alla som har pratat och umgåtts med oss under helgen.
Om ni någon gång tillbringar midsommar på Gotland, se då till att fira i Timans i Väte!

Soulit har haft en fantastisk helg som vi sent kommer glömma. Tack!

/Mr. Tour

Dag 3 - Bad och kvällshäng

Efter gudstjänsten kände vi att det var dags att ta vara på det fina vädret och ta oss ner till havet. Efter att svängt förbi vårt hem snabbt och bytt om gav vi oss iväg till en liten strand som vi blivit tipsade om av några trevliga gotlänningar vi kommit i kontakt med. Tyvärr har vi inga bilder från badet i nuläget, men det kanske kommer upp senare om vi har tur!
Efter badet bar det åter igen av hemåt för lite dusch och klädbyte. Sen bytte vi riktning och körde istället norrut för att ta oss till Visby. Planen var att äta ute och så fick det bli. Att hitta ett ställe att äta på som har plats för 13 personer är något som inte är helt enkelt. Dessutom är det inte helt enkelt att välja vad för typ av mat man ska äta när man är en större grupp. Resultatet blev att vi delade på oss. Våra två par, och Tobbe, slog på stort och gick på restaurang. Vi andra lite yngre, som dessutom är studenter, lyckades hitta ett lite billigare ställe att äta på.

Efter maten åt vi allesammans glass tillsammans på "Glass Magasinet". Efter glassen gick vi och strosade lite längst strandpromenaden i Visby. Några av oss slog oss ned i gräset med några gotlänningar vi lärt känna under helgen.

Här kommer en hel massa bilder, det blir lätt så en vacker sommarkväll i Visby.

Antingen är husen för små i Visby eller så är Tobbe för stor

Soulithäng i Visby

Visby

Arvid Ingberg

Agnes Grahn

Albin och Max i väntan på maten. Vi lyckades hitta ett ställe där de sände fotbolls-VM. Spännande match, en riktig nagelbitare, ha..ha....

Staffan och Mr. Tour

Havet

Stenkastning

Emil Göthberg

Staffan Anderson

Alexander "Rockstar" Grönlund

Mr. Tour hade väldigt mycket att göra i helgen och gick för en stund in i väggen

Vackra Agnes

Balanserade musiker

Glass Magasinet

Tack Gotland för en fantastisk kväll

Dag 3 - Unplugged

Efter frukosten och repet var det dags att åka de dryga två milen för att komma ut till en liten mysig lägergård nära havet där ett konfirmationsläger ägt rum. Soulit hade till uppgift att medverka med musik under gudstjänsten. Då ljudet var begränsat fick Soulit skala ner på det hela och köra unplugged, inte Soulit emot! Då vädret var så fint som det var hölls gudstjänsten utomhus. Om man jämför med fredagens ösiga och högljudda konsert var denna mycket lugnt och sansad, något som den äldre generationen tyckte om. Kul att Soulit fick möjlighet att göra intryck både på de unga och de äldre.

Rodd och soundcheck

Mat ute i det fria

Unplugged

Dag 3 - Frukost och rep

Åter en dag gryr på Gotland och åter igen förgyller solen vår vistelse här. Gårdagens dans och sena läggning fick ut sin rätt när bandet skulle stiga upp i morse. Vår trumpetare Albin plågades av flugor i morse och valde att runt 06:30 att fly från sängen där han sov. Istället la sig Albin under bordet för att undkomma de små krypen.

Frukost

Rep inför dagens gudstjänst där Soulit ska medverka med sex låtar. För första gången i Soulit's historia är det unplugged som gäller, spännande!

Dag 2 - Midsommarfirandet

Soulit har precis kommit hem ifrån ett midsommarfirande som var något utöver det vanliga, i alla fall om man ser till Soulits erfarenheter. Ute på vid en gård på den Gotländska slätten stod ett tält uppspänt för plats för några hundra besökare. Kvällen började med en gudstjänst där Soulit medverkade med tre låtar. Efter gudstjänsten var det först grillade hamburgare som gällde och sedan dans kring midsommarstången. Soulits deltagande i dansandet kring stången var mycket varierande. Några utav oss gjorde ett tappert försök att hänga med gotlänningarna i dansen men det var sannerligen inte enkelt.

Efter dansen kring stången var det då dags för Soulit’s konsert som höll hög standard. Gotland är ett outforskat område för Soulit, alla människor är nya för Soulit och Soulit är nya för alla människor. Publiken bjöd på en stor dansglädje och hjälpte till så gott de kunde med sång i refrängerna. Publikens energi sporrade bandet till att gå utanför ramarna vilket skapade en jam-feeling på scen.

Efter en svettig konsert var det dags för något som tydligen kallas ”Polynäs” som är en slags dans.  Man paras ihop två och två och har sin partner genom hela dansen som pågick i ca 40 min till ett medley av härliga 90-talslåtar. Man genomgick hela tiden olika ringdansformationer som vi i Soulit fick kämpa med att förstå. Som tur var hade vi var sin gotlänning som fick leda dansen.

Efter en hel midsommarafton på Gotland kan vi konstatera att det har varit en fantastisk dag med mycket skratt och glädje. Midsommar på Gotland är något som fler borde uppleva!

Rodd och Soundcheck

Stabil blåssektion

Soulits enda gifta medlem tillsammans med frugan

Gudstjänsten

Vår trumpetare Albin åkte på att bli grillmästare för en stund

Bandet och respektive njuter av Gotlands underbara väder och utsikt
¨

Och här har vi utsikten, öppna landskap

Agnes, en tjej med klös i rösten!

Och här har vi en bild från Soulits konsert

Dag 2- Visby

Soulit passade på att åka in till Visby och njuta lite av denna vackra stad innan Anton tillsammans med sin fru Johanna skulle hämtas vid färjan.

Visby, denna vackra stad

Soulit passade på att inhandla en fotboll när vi var inne i stan

Vattnet var aningen kyligt och i brist på badkläder får badet skjutas upp till senare

Besök på Europas största glasskafé, i alla fall enligt de själva. Bland annat fanns det en smak som hette "Midsommar" som smakade sill, dill och gräslök. Ingen i bandet vågade sig dock på den.

Både Mr. Tour och Tobbe införskaffade sig nya glasögon. I mitten ser vi helgens andra vick, Alexander Grönlund som ersätter Karl som inte heller kunde vara med oss.

Staffan "Staffjan" Andersson

Kicka fotboll i Almedalsparken

När väl Anton och Johanna kommit i land bar det av hemåt för att äta mat tillsammans. Denna midsommarafton fick sillen och potatisen utgå. Istället fick vi pastasallad.

I skrivandets stund håller bandet just nu på att repa inför kvällens framträdanden

Strax bär det av till det tält där vi ska spela och fira midsommar tillsammans med alla sköna gotlänningar. Tydligen är det ett midsommarfirande som har pågått i mer än 50 år.

Dag 2 - Frukost

Dags för frukost.

Dagschemat är att vi nu ska åka in till Visby en stund och glida runt för att sedan plocka upp Anton och Johanna som kommer med färjan vid 14:00.

Vi lovar ingenting men vi ska försöka att live-streama konserten ikväll.

Dag 1 - Färjan

Efter några timmars körning för de tre bilarna träffades vi i Oskarshamn för att ta färjan över till Gotland. Ca tre timmar tog det att ta sig över med färjan. Väl framme på Gotland hade arrangören skickat en bil för att leda oss fram till vårt boende som ligger ca två och en halv mil utanför Visby.

I väntan på att få åka ombord på färjan

Lite husmanskost för att hålla magarna mätta

Här har vi hela bandet, förutom Anton då som kommer under fredagen

Fotosession uppe på däck

Tyvärr kunde inte Gabriel vara med oss på Gotland så Max hoppar in på trummorna

Soulit´s favoritspel: Bön-spelet

Soulit´s radarbar, Tobias och Gustav gick lös på färjan och köpte lego

Dag 1 - Mot Gotland

Ja idag bär det av för Soulit mot Gotland. Totalt är vi tre bilar som åker idag, två bilar från Göteborg och en bil från Jönköping, för att fånga färjan som går runt niotiden i kväll från Oskarshamn. Vår pianist Anton och hans fru kommer på efterkälken och kommer dyka upp på Gotland under morgondagen.

Om någon har vägarna förbi Gotland spelar vi under följande tillfällen:

Midsommarafton 19:30 i Klintehamn
Midsommarafton 23:00 i Klintehamn
Midsommardagen 13:00 i Baptistmissionens Gustavs ungdomsgård

Soulit goes Gotland

Midsommarhelgen närmar sig och för Soulit's del är det Gotland som gäller. Hela helgen, från torsdag till söndag, kommer Soulit att tillbringa på Sveriges största ö. Totalt tre framträdande ska genomföras under dagarna.
Vi hoppas kunna hålla er uppdaterade under hela helgen!

Café 93

I fredags kväll var det "Café 93" som stod på schemat för Soulit's del. Bandet anlände till ett blåsigt och kallt Jönköping. Under soundcheck'et kom dessutom regnet och det verkade som om Soulit skulle få spela utan publik. Men Gud och vädret var med oss denna dag och strax innan Soulit gick på scen klarnade det upp, vinden lade sig och solen tittade till och med fram. Det blev en lyckade spelning och vi i Soulit är nöjda.

Sångaren Agnes genomgick för några dagar sen en operation och fick genomföra konserten med en svullen käke. Detta stoppade dock inte Agnes som lyckades sjunga utan problem.

Som sagt var det mycket kallt och blåsigt under soundcheck. Bandet gjorde sitt bästa för att hålla sig varma.

I logen innan giget fick Arvid ett utav sina beryktade skrattanfall. Stackars Agnes var tvungen att göra så gott hon kunde för att inte skratta då hennes käke inte klarade av detta efter operationen.

En liten utomhusscen var det som gällde. Café 93 blev årets första utomhusspelning för Soulit

Soulit tackar Café 93 för en lyckad kväll och ett väl omhändertagande.

Soulit, åter i Jönköping

Då var det dags för Soulit att ännu en gång bjuda på en spelning i Jönköping. Senast man kunde se Soulit var i påskas då de spelade på Tre Dagar i Kungsporten.

På fredag (18 juni) spelar Soulit på "Café 93" i korskyrkan, Jönköping. Räkna med svängig musik och svettig dans!